Terry Akins • mrt. 10, 2023

Jaren lang zag ik de gevangenis als kind met een ouder in detentie. Nu zie ik de gevangenis vaker van binnen vanuit mijn werk. Maar ik ontdekte ook een wereld met veel pijn, levenswijsheden, krachten, beperkingen, slachtoffers, daders , ambtenaren en functionarissen. Deze blog gaat over mijn ontdekkingen hoe we onszelf kunnen bevrijden uit een symbolische gevangenis. Met voorbeelden en verhalen die uit de wereld van of rondom het gevangeniswezen komen. Want hebben wij niet allemaal deze innerlijke gevangenis die metafoor staat voor negativiteit, beperking, vrijheidsbeneming en conditionering? Wat weerhoudt ons om ons leven in vrijheid te leven en geluk te ervaren ondanks alle tegenslagen?

Over Terry Akins


Op dit moment ben ik pianist, spreker en sociaal ondernemer. Ook ben ik sinds kort extern kenniskringlid bij het lectoraat Transmuraal Herstelgericht Werken van het expertisecentrum Veiligheid en Veerkracht van de Avans Hogeschool. Mijn missie is om de band tussen gedetineerde ouders en hun kinderen te herstellen en versterken. Dit doe ik natuurlijk allemaal het allerliefst in combinatie met mijn eigen sleutel tot veerkracht en de sleutel tot mijn eigen innerlijke bevrijding van een gevangenis: Muziek!


Wat betekent die innerlijke gevangenis?


De innerlijke gevangenis is een angstige staat van zijn waarin we onszelf beperken en steeds verder komen te staan van geluk, de beleving van vrijheid, succes, voldoening en positiviteit. Het is onze eigen verantwoordelijkheid om onze sleutels te ontdekken die de poorten openen van die innerlijke gevangenis. In de aankomende blogs ga ik alleen proberen om jou te laten zien waar deze sleutels liggen. Ze zijn namelijk dichterbij dan je denkt!


Bevrijd jezelf uit die innerlijke gevangenis!

Vind jouw passie en missie in het leven en je zal de beloofde sleutel vinden om jezelf te bevrijden! Een passie is een overgave die een directe verbinding maakt met jouw hart, hartstocht! Als kind raakte ik verwonderd van een akoestische piano waarmee je dynamische verschillen kon maken en akkoorden harmonieus tot klinken kon brengen. Ik bleef mezelf uren verwonderen door telkens weer nieuwe creaties te maken. Ook verwonderde ik mij op jonge leeftijd al over mensen die gelovig waren, aan de rand van de samenleving leefde, niet gelovig, verschillende levensbeschouwingen, waargebeurde verhalen. Tot op de dag van vandaag ben ik deze innerlijke, kinderlijke drang van verwondering, nieuwsgierigheid en passie nooit kwijt geraakt. Sterker nog, ik heb er mijn werk van gemaakt op een manier zoals ik het eerder niet voor ogen zag. Mijn passie voor muziek en creëren is blijven bestaan ondanks dat het vele malen is afgeraden. Mijn missie is ook blijven bestaan, ondanks dat mensen het onbereikbare doelen vonden. Keer op keer als ik terugkeer naar mijn passie en missie wordt er een vuurtje in mij aangewakkerd! Dat vuur, licht (soms een vonkje), wakkert een staat van de beleving van vrijheid aan. Als je zonder beperkingen zou denken aan jouw grootste dromen en je allergrootste passie of hoogste vorm van liefde dat je ooit heb ervaren. Komt er al een glimlach? Ervaar je al geluk? Heb je de weg naar de sleutel waar we het eerder over hadden al kunnen zien in een schijnsel van licht? Dit is nog maar het begin!


Waarom doe jij wat je doet?

Een ervaring met een ouder in detentie was geen fijne ervaring. Een tijd van isolatie, slechte concentratie, stress, geheimen, schaamte en angst. Toen ik mezelf daarvan bevrijdde, door mezelf te leren ontdekken en terug te kunnen keren naar dat vuur; dat vonkje; de weg naar die sleutel; opende er een geheel nieuwe wereld. Er ontstond ruimte om ook stil te staan bij die innerlijke gevangenis waarin maar liefst 25.000 kinderen van gedetineerden in leefden. Een leven van schaamte, taboe, angst, depressie, gedragsproblemen, verslaving en soms nog veel meer. Een voor velen onzichtbare wereld werd nu voor mij ook zichtbaar. Ik ontdekte onrechtvaardigheid en ik zag krachten en talenten van gedetineerden, moed van slachtoffers, talenten van kinderen en professionals die bereid waren om hulp te bieden nu ze wisten wat er speelde. Het was de opening voor mijn missie waarin ik lezingen ging geven met een overzicht van de uitdagingen waar kinderen tegenaan lopen met muziek. Muzikale lezingen door het land waarbij mensen zeiden: "Dit wist ik niet!" of "Hier had ik nog nooit bij stilgestaan als jij dit niet vertelde. Van officieren van justitie tot aan linkse en rechtse partijen, van rechters tot leraren, van gevangenisdirecteuren tot zelfs gedetineerden.

Het mooiste resultaat van muzikale lezingen vind ik als mensen naar mij toe komen en zeggen: 'Nu weet ik waarom ik doe wat ik doe'. De leraar die gelooft in zijn zwakste leerling als grootste kans met toekomstperspectief door hun dromen te (h)erkennen. De leraar die door dat levensinzicht zelf leraar is geworden. De arts die een vader kwijtraakte omdat ze hem niet verder konden helpen. Die arts redt nu levens door het levensinzicht dat hij de mogelijkheid heeft om het verschil te maken. Wij kunnen allemaal zo'n arts of leraar zijn! We hoeven het alleen nog maar te zien. Een missie hoeft niet gekoppeld te zijn aan een ingrijpende levenservaring maar kan ook een interne drang zijn waarbij jij weet dat je hiervoor bent geboren. Doe dat met passie en dan heb je de sleutel al in handen!

Bevrijd jezelf uit een innerlijke gevangenis

door Terry Akins 10 mrt., 2023
Veiligheid Veerkracht Vrijheid Al bijna mijn hele leven kom ik in gevangenissen . Van een ervaring met een ouder achter gesloten deuren, tot aan inmiddels mijn werk . Ik merkte door de jaren heen op dat iedereen door het land heen zich veilig wilt voelen. Dit heeft verschillende redenen! We willen elkaar o.a. beschermen en elkaar geen pijn doen vanuit liefde voor onze naasten. En als dat dan wel gebeurt, zijn we opzoek naar een oplossing om die pijn te helen of zelfs te overwinnen. Veerkracht is in mijn leven vaak een middel geweest om tegenslagen te overwinnen. Een veerkrachtig bestaan ontstond door muziek en de spiegel van de schoonheid van liefde van de mensen om mij heen. Het (h)erkennen van taboe, een gevoel van veiligheid en een veerkrachtig bestaan kan voor ons allemaal een uitkomst zijn voor een leven in vrijheid! Inclusief onderwijs gaat ook over de beleving van vrijheid . Een gevarieerde samenleving (vooral in het onderwijs) ontstaat als we onzichtbare variatie en beperkingen zichtbaar maken. 
Meer posts
Share by: